Belgambu is de erkende Belgische beroepsorganisatie van ambulancediensten. Ze verenigt alle ziekenwagendiensten en patiëntenvervoerders die actief zijn in het dringend en niet-dringend patiëntenvervoer en in de eventhulpverlening. Mede door de succesvolle aanpak van Elma Media groeide Belgambu uit van erkende beroepsvereniging tot officiële beroepsorganisatie.
Uitdaging
Als relatief kleine beroepsorganisatie was Belgambu op zoek naar een communicatiepartner die inspeelde op haar specifieke noden en kon bijdragen aan haar strategie. “Elma Media begrijpt wat nodig is en bezit specifieke kennis om beroepsverenigingen en-organisaties bij te staan”, zegt Belgambu-voorzitter Kenneth Arkesteyn. “Een beroepsorganisatie is zoals het midden van een sandwich. Je staat enerzijds in dialoog met de externe stakeholders en anderzijds met je leden. Door Elma Media zijn we van een gewone sandwich met boter naar een appetijtelijke sandwich gezond gegaan door het creëren van extra meerwaarde.”
Oplossing
Communicatie is heel belangrijk, want het helpt de strategie van beroepsorganisaties te realiseren. Elma Media bood Belgambu een formule op maat. Zo werkten beide partijen samen aan een communicatieplan, inclusief een plan voor exploitatie en een voor ledenbinding. De gekozen formule sluit aan bij wie Belgambu is. Ze is haalbaar en schaalbaar. Ook een nieuw logo en huisstijl waren deel van het pakket om de beroepsorganisatie voor ambulancediensten een sterke identiteit aan te meten.
Resultaat
Opvallend is dat Elma Media met een nieuw, eigenzinnig logo kwam. “Zonder star of life, ongezien in onze sector”, zegt Arkesteyn. “De tekstballon staat symbool voor de dialoog die onze organisatie kenmerkt. Een logo ontwikkel je voor externe herkenbaarheid buiten de sector, als deel van de communicatiestrategie. Dat liet Elma Media ons inzien. Belgambu heeft vandaag body en uitstraling. We staan op de kaart.”
Naast een nieuwe huisstijl stelde Elma ook een magazine voor. ‘Bam’ is het resultaat. Een meerstemmig communicatiekanaal dat de doelstellingen van communiceren en leden binden combineert. In synergie met het magazine worden de nieuwsbrief en website verder uitgebouwd. Bovendien neemt Elma Media door haar zoektocht naar adverteerders alle zorgen van exploitatie op zich. Het mooiste resultaat is de officiële erkenning van Belgambu als beroepsorganisatie. “Dat ontvingen we van de minister onder meer omdat we kwalitatief en regelmatig communiceren met onze leden via ons magazine.”