Nieuws

5 tips om je leden te behouden

Tijdens de coronacrisis zijn bij veel verenigingen de ledentallen opgebloeid. De grote vraag is: hoe krijg en houd je leden betrokken bij de vereniging?

Als leden betrokken zijn bij de vereniging, dan blijven ze lid, andersom niet per se. Een lid dat niet betrokken is, zal uiteindelijk minder vaak komen en ten slotte weggaan. De vraag is dus: hoe hou je uw leden betrokken om er zo voor te zorgen dat ze lid blijven?

Tip 1: Zorg voor een goede start

Ken je leden, dus besteed tijd om je leden goed te leren kennen. Als je niet weet waarom iemand lid wordt, kan je ook niet goed helpen. Of dat nu in een goede intake is of in een kennismakingsgesprek maakt op zich niet zo veel uit. Het is essentieel om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Tip 2: Eerste periode

Nieuwe leden twijfelen vaak nog over het wel of niet lid blijven. Het is daarom belangrijk om te laten zien dat je als vereniging en als bestuurslid betrokken bent bij de nieuwe leden; praat regelmatig met ze op evenementen of netwerkmomenten en betrek ze zoveel mogelijk bij de activiteiten.

Tip 3: Maak leden verantwoordelijk

Zorg dat iedereen binnen de vereniging de kans krijgt om mee te helpen om de taken uit te voeren. Zet commissies op en geef ze hun eigen deeltaak. Beleidsdoelstellingen van het bestuur kunnen worden overgedragen aan deelcommissies voor uitvoering. Binnen de commissies wordt kennis gebundeld en kan gericht aan één taak gewerkt worden. Dit geeft de leden verantwoordelijkheid voor een deel van de vereniging.

Tip 4: Speel in op behoefte van bestaande leden

Stel leden de vraag: Waarom ben je vandaag lid van de vereniging? Wat gaat er al goed, wat kan er beter en wat is daarvoor nodig? Denk daarbij niet alleen aan de meest actieve, maar ook aan de minder actieve leden. Voorwaarde is dat uitkomsten goed gecommuniceerd worden en dat er direct actie ondernomen wordt.

Tip 5: Besef dat iemand nooit opzegt om één reden

Het kan voorkomen dat iemand, ondanks de bovenste vier tips, toch besluit te stoppen. Het is een goed idee om dan een exitgesprek te houden, waarin vaak als reden wordt gegeven: ‘geen tijd’. Maar een laag dieper is het goed om je te realiseren dat het totaal van de ervaringen niet positief genoeg is om er nog langer tijd aan te besteden. Dan maakt ‘geen tijd’ het meest logische antwoord. Vraag daarom niet naar de overkoepelende reden, maar informeer naar de rol van een aantal verschillende onderdelen in de uiteindelijke keuze. Zorg ervoor dat iemand toch met een goed gevoel de vereniging verlaat, zodat hij positief over de vereniging vertelt. Dat is veel waard!