Nieuws

Laat nieuwe leden zich thuis voelen

In coronatijd kregen verenigingen veel nieuwe leden. Maar blijven ze ook? Het is belangrijk om te investeren in het onboardsproces van nieuwe leden. Volgende tips helpen je hierbij:

Geef een welkom gevoel
Ontwerp een welkom-campagne. Reageer onmiddellijk met een positieve bevestiging bij aanmelding, dat verwachten mensen in deze digitale tijd. Maak in elk geval een welkomstmail waarin je het nieuwe lid waardeert om de aanmelding en om wat dit lid daarmee laat zien: Geweldig dat je lid wordt en dat u … ( met de vereniging bijdraagt aan het gedeelde doel X en uw eigen doel Y). Bied meteen één activiteit aan die echt interessant is voor dit lid en vertel hoe je leden informeert in de loop van het jaar. Je kunt nog veel meer doen, om de nieuwe leden een welkom gevoel te geven en wegwijs te maken.  Naast informeren, kun je het nieuwe lid ook introduceren in relevante netwerken.

Zakelijk is toch persoonlijk
Ook al is uw nieuwe lid een organisatie of een professional, kies voor een persoonlijke benadering. Personaliseer je communicatie en spreek personen bijvoorbeeld met hun voornaam aan. Is je nieuwe lid een organisatie, zorg er dan voor dat u zo snel mogelijk meerdere contacten hebt bij dit nieuwe lid. Vraag je nieuwe contacten om u daarbij te helpen, bijvoorbeeld door mailings en social media te delen met collega’s.

Leer leden kennen en maak verschil
Laat mensen niet zelf uitzoeken wat interessant voor ze is, maar stuur ze alleen bepaalde inhoud waarvan u weet dat ze daar in geïnteresseerd zijn. Daarvoor moet je wel weten wie uw leden zijn en wat ze doen. Zeker in de eerste tijd ervaren nieuwe leden het als positief wanneer je veel vragen stelt en interesse toont.

Vraag wat relevant is
Stuur geen ellenlange vragenlijsten, maar vraag per keer iets meer en vraag alleen gegevens die je echt gebruikt. Geef leden een rol in het aanvullen en bijhouden van hun gegevens en laat ze zelf kiezen waarover ze geïnformeerd willen worden.

(Niet) alles online
Automatiseer zoveel mogelijk maar doe niet alles online, stuur ook af en toe een brief of een kaartje (als dit uiteraard geschikt is voor de boodschap) of maak op een andere manier contact.

Overdrijf niet
Laat zien dat je er bent, maar overdrijf niet. Niemand wil 365 dagen per week iets horen van zijn vereniging.

Blijf leden waarderen
Stop niet alleen energie in nieuwe leden vinden en boeien, maar ook in de leden die blijven. Laat in elk geval jaarlijks merken dat je ze waardeert.